Tuesday, September 14, 2010

Raya ke 3

Hari Raya ke-3 kami ke Alor Setar. Sepupu aku kahwin. Pagi-pagi dah berangkat sebab ziarah kubur dulu. Then singgah rumah PakLang (sepupu mak). Mak nak amik daun palas. Nak buat ketupat lagi. 4kg dah buat untuk raya masuk raya 4 dah abis.

Pokok Palas
mak duk amik daun palas

sungai mengalir lesu
Pokok-pokok palas tu dekat sungai ni. Dulu, di sungai ni la kami mandi kalau pi rumah Paklang. Ada buaya tau sungai ni. Mak aku kata kecik-kecik dulu ni la tempat mandian dia. La ni tak boleh dah. Tak sessuai dan takutttt si bedal dan si ular.
Lepas amik daun palas, kami pi rumah tokcik (adik aruah tok). Ni depan rumah dia.Nampak kepala Dalilah? Dulu, kat situ ada batas/ban untuk ke hujung sawah sana. La ni dah tak dak. Ban tu kami guna untuk ke sungai sana untuk mandi. Aku penah jatuh lam sungai tu tapi tak tenggelam la (kat tepi ja). Sungai ni sungai yang sama ke arah rumah paklang tadi. Bestnya kalau leh pi sungai tu tapi laluan batas/ban dah hilang.

Anak-anak aku duk kutip padi kat sawah tu. Dalilah nak tanam. Dia ingat macam tanam kacang kut. Inilah rumah tokcik aku, tempat kami lepak tiap kali ke Kg Gelam.

Di tepi rumah tokcik ada pokok moktan(rambutan). Ada buai di situ. Sempat lah berposing berdua.

Family aku dan mak aku. Jaga-jaga nanti putus buai. Mentua aku kat mana ye? Lam rumah kut.

No comments:

Post a Comment