Monday, January 27, 2014

Jabal Nur

 A199
Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:199)

Kita tak berhenti. Cuma akan lalu saja di sini. Jabal Nur di mana terletaknya Gua Hiraq, tempat pertama Rasulullah menerima wahyu.  

Jabal Nur terletak sekitar 7 km sebelah barat masjidil Haram. Tingginya kurang lebih 642 meter. Dinamakan Nur yang artinya cahaya, karena di bukit ini terdapat Gua Hira’, tempat Nabi saw menyendiri beribadah sehingga terpancar nur atau cahaya nubuwwah. Di bukit ini Rasulallah saw menerima wahyu pertama: ”Iqra’” (Bacalah). http://hasansagaf.wordpress.com/2010/06/19/jabal-nur-bukit-nur/




Nun di puncak bukit itulah terletaknya gua Hiraq. Bagaimana rupa gua boleh dilihat di sini http://iqbalsafwan.wordpress.com/2012/03/12/jejak-rasul-jabal-nur-dan-gua-hira/ Dalam hati.. aku mesti naik ke puncak dan ke Gua Hiraq. Tapi macamana ya? Mau ka suami aku ikut? Nak pi macamana? Ini salah satu matlamat aku di samping mengerjakan haji. Gua yang sering diceritakan ini menjadi impian aku utk melihatnya. Kata depa pendakaian mengambil masa dalam 45 min..

Alhamdulillah.. cita2 menjadi kenyataan bila ada yg sudi membawa ke sana malah menunggu hingga kami turun ke bawah. Kisahnya akan aku ceritakan di lain episod.


No comments:

Post a Comment