Thursday, January 23, 2014

Jabal Rahmah

A128
"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani;(Al-Baqarah 2:128)


Perjalanan dari Jabal Thur diteruskan menuju ke Jabal Rahmah. Ketika ini dapat dilihat dengan jelas Masjid Namirah. Bagi yang hendak berwukuf di sini perlu tahu benar2 sempadan Arafahnya.

 
 
Masjid Namirah dikenal juga dengan julukan masjid Ibrahim atau masjid Arafah. Setelah perluasan, masjid ini terbagi dua, yang sebelah muka masjid tidak termasuk Arafah dan yang sebelah belakang masjid termasuk bagian dari Arafah. Di bagian muka dan belakang masjid Namirah terbentang papan penunjuk arah yang menuju ke Arafah dan arah yang bukan Arafah.
(http://hasansagaf.wordpress.com/2010/06/20/masjid-namirah/)

Sekitar kawasan Arafah masa ni dapat dilihat tiang2 khemah baru ditegakkan utk wukuf 7 hari lagi. Tak boleh bayang lagi macam mana rupa.

Jabal Rahmah

Rahmah memiliki arti kasih sayang. Nama tersebut diambil dari suatu kisah yang diyakini umat Muslim, yaitu pertemuan antara Adam dan Hawa. Jadi, ketika Adam dan Hawa diturunkan ke bumi olah Allah, mereka diturunkan secara terpisah. Hingga akhirnya, kedua manusia pertama di muka bumi tersebut bertemu di Jabal Rahmah. Untuk mengenangnya, di atas Jabal Rahmah terdapat suatu tugu yang terbuat dari beton persegi empat dengan lebar 1,8 meter dan tingginya 8 meter. Masyarakat setempat percaya, lokasi bertemunya Adam dan Hawa persis di titik tugu tersebut.

Jabal Rahmah sendiri bisa dibilang sebagai bukit. Tingginya hanya sekitar 70 meter saja dan bisa didaki jamaah haji dengan melewati sekitar 160-an anak tangga. Mendaki Jabal Rahmah dari dasar hingga mencapai tugu Adam dan Hawa, biasanya menghabiskan waktu sekitar 15 minit saja. Jabal Rahmah juga jadi tempat bersejarah bagi perjalanan Nabi Muhammad. Di sanalah dirinya menerima wahyu terakhir dari Allah, sekaligus penyempurna dari ajaran Islam.

Banyak yang percaya, jika berdoa minta jodoh di Jabal Rahmah maka permintaannya cepat dikabulkan. Selain itu, sejarah dan pemandangan yang terlihat dari Jabal Rahmah sudah mampu mencuri perhatian jamaah haji. http://travel.detik.com/read/2013/10/11/134849/2384615/1520/jabal-rahmah-romantisme-cinta-adam-hawa


Kelihatan Min dan suami, Rizam derta K.Has dan suami, Ashri. La.. Serupa la pulak kaler baju roomate berdua ni... Rizam berbaju merah tu... Oleh kerana orang kata di sini makbul utk doakan jodoh.. aku ambil peluang utk doakan jodoh sahabat2 yg kirimkan doakan mereka....  Jangan ada yg tersasul doakan jodoh utk suami sudah....

 

Dari atas (aku tak naik pun.. ini gambar Rizam yang punya), boleh tengok keliling bukit... tanah Arafah yg gersang. Jika masa wukuf.. bukit ini putih jadinya disebabkan ramainya jemaah yg berwukuf di atasnya.. kata mutawif kami.


Batu tanda yg dikatakan titik pertemuan Adam dan Hawa. Gambar K.Has aku rasa yg ni sebab dia memang naik sampai atas. Aku malas nak menapak ke atas sebab panas.


Di kaki bukit, ramailah yang menjual. Dalam besen tu buah zuriat yg diakatakan boleh buat ubat utk mereka yg tiada anak.. wallahualam. Semuanya di atas izinNya jua.


Bawah sekali kiri dlm bahasa Indonesia. Aku terjemahkan semula.. hehehe
Nabi anda yg tercinta Muhammad SAW tidak datang ke sini kecuali di hari Arafah dan baginda tidak naik ke gunung. Baginda bersabda "Arafah semua tempatnya untuk berwukuf." Begitu pula Nabi SAW tidak memerintahkan utk mengusap sesuatu yg ada di gunung atau pohon2, atau mengikatnya. Dan baginda tidak memerintahkan solat di atas gunung, menulis di batu, membina sesuatu di atas gunung. Wahai saudaraku jemaah haji. Ikutilah sunnah Nabi SAW yg telah bersabda "ikutlah cara ibadah haji kamu dari ku". Semoga Allah menerima haji kita semua.


Berhampiran, terletaknya Hospital Jabal Al Rahma (not patient clinic) Apa maknanya ya?


Perjalanan menuju Mina dan Muzdalifah akan melalui empangan/saluran air Siti Zubaidah ini. Alhamdulillah mutawif kami rajin bercerita. Balik Google je la nak tahu lebih lanjut.

Saluran air Zubaidah merupakan saluran air yang dibangun pada masa zaman dinasti abassiyah di mekkah. Saluran ini terbentang sejauh ribuan kilometer dari Irak ke Padang Arafah. Saluran ini dibuat berdasarkan keprihatinan Siti Zubaidah yang ketika itu menunaikan ibadah haji di Mekkah dan melakukan wukuf di arafah dimana ketika itu banyak sekali jamaah haji yang meninggal dunia yang diakibatkan tidak adanya sumber air yang memadai, sehingga air sangat sulit didapatkan. Ketika itu banyak sekali jamaah haji yang meninggal akibat kehausan dan kepanasan.

Melihat hal ini Siti Zubaidah yang memiliki nama asli Amatul Aziz binti Ja’far bin Abi Ja’far al Manshur, yang merupakan istri Khalifah Harun Ar-Rasyid mengambil inisiatif untuk membangun saluran air yang memadai sejauh ribuan kilometer dari negaranya Irak sampai ke Mekkah padang Arafah. Hal ini terjadi pada tahun 791 Masehi atau sekitar 174 H. Beliau menyumbangkan berton-ton emas (menurut salah satu sumber adalah sekitar 5000 ton emas) untuk membuat saluran itu. Dana yang dia sumbangkan adalah berasal dari kerajaan dan pinjaman dari kerajaan-kerajaan lain pada saat itu. http://www.rumahallah.com/2012/08/mengenal-saluran-air-siti-zubaidah.html

Allahuakbar... Arafah yang tandus dan kering ini disediakan saluran air. Sekarang ia tinggal sebagai khazanah sejarah yg amat bernilai. Subhanallah. Jom.. kita teruskan perjalanan.





No comments:

Post a Comment