Tuesday, January 28, 2014

Miqat-Jaranah

 A197







(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya). (Al-Baqarah 2:197)


Destinasi terakhir utk ziarah Makkah hari ini ialah Ja'ranah yg sejauh 24km dari Masjidil Haram. Di masjid Ja'ranah ini merupakan salah satu tempat miqat umrah yg tinggi darjatnya.


Rasulullah s.a.w pernah bermiqat di sini untuk mengerjakan umrah setelah pulang dari peperangan Hunain. Ji’ronah adalah nama seorang wanita yang mengabdikan dirinya untuk membersihkan dan menjaga mesjid tersebut, Ia seorang wanita Quraisy dari Bani Tim. http://basusurung.blogspot.com/2012/11/masjid-jaranah-tempat-miqat.html  Sesiapa nak berumrah memang telah diingatkan utk bawa persalinan ihram ke sini. Kaum wanita tak yah risau sebab pakaian kita memang dah sesuai utk berihram.. sepatutnya lah. Tak tahu lah kut2 ada yg bergaya macam pi shopping.

 

Terima kasih Rizam utk gambar di dlm masjid ni. Bahagian lelaki sahaja sebab yg wanitanya geng aku tak masuk. masing2 dok berkeliting/merayau di luar masjid.


Ada gerai2 jualan macam2. yang ini kekacang, kurma dan kismis. harga mereka semua samanya saja kalau tawar menawar pun.


Tasbih...batu2 permata.. banyakkkk. Hanya dua utas tasbih yg kami bawa balik ke Malaysia. Itu pun hadiah seorang peniaga masa di Madinah. Aku memang dah pesan kat suami.. no tasbih please. Beli sesuatu yg orang akan guna sebaik2nya.


Peminat2 cincin suka la. Macam2 pilihan. Ingat dulu2 masa tok tok kita pi Makkah. Cincin, gelang memang jadi pilihan utk dibawa pulang.Aku tak minat semua tu.. cari lagi...sampai jumpa.


Apa pulak ni? Kereta tolak kita dok angkut tanah diubah suai. Atas tu tong air lemon di bawahnya tu buah2 lemon yg belum diperah. Baguih jugak idea depa ni. Kan mudah nak tolak sana sini.


Pakcik ni pulak ke sana sini cuba menjual mesin jahit tangan. SR10. Comel je.. tapi malas la nak layan beli. masih mermerhati kalau terjumpa idaman hati. dapat beli key-chain saja di sini. Yg dicari belum ketemu.. fridge magnet memang susah nak jumpa la di Makkah!


Tengah dok layan brother jual kacang sebab aku nak beli tiba2 peniaga2 ni bertempiaran. Rupa2nya penguatkusa mai buat rondaan. Tak dibenarkan berbiaga di kwsn tersebut. Brother kacang tu tutup payung masuk lori dan cabut. Eh.. bangku duduk dia tinggai macam tu saja. Takut punya pasal. Itu kalau aku tak sempat bayag camna? Memang tak sempat bayag la sebab tak sempat nak beli pun... dia dah cabut!


Dalam perjalanan pulang/pergi, kalau ada rezeki boleh la nampak untuk2 liar berkeliaran. Aku teka unta liar la sebab di kawasan terbentang luas... Alhamdulillah... Ziarah hari ini sangat bermakna dan bermanfaat. Syukur diberi peluang utk melalui semua ini. Semoga akan ada lagi peluang utk ke sini lagi bersama keluarga Insyaallah.




No comments:

Post a Comment